Starknet is een pionier op het gebied van onchain gaming en autonome werelden, waarbij de kracht van de Dojo-engine en Madara wordt gebruikt om onchain gaming mogelijk te maken. Met de hoge doorvoer van Starknet en Cairo ontstaat een wereld vol mogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers die eigendom van assets en onbeperkte interoperabiliteit willen benutten. Verschillende teams gebruiken de mogelijkheden van Starknet om de beperkingen van de EVM (Ethereum virtual machine) te omzeilen en nieuwe horizonten in gaming te verkennen.
Wat zijn Autonome Werelden precies?
Autonome werelden zijn werelden die onafhankelijk opereren zonder een centrale autoriteit. Enkele belangrijke kenmerken van een autonome wereld zijn:
- Constante toegankelijkheid: Ze zijn altijd beschikbaar.
- Multiplayer-interactiviteit: Meerdere spelers kunnen tegelijkertijd verkennen en interactieve ervaringen hebben.
- Immuniteit voor afsluiting: Autonome werelden zijn censuurbestendig.
- Onbeperkte gebruikersbetrokkenheid: Ze laten gebruikers onafhankelijk verkennen, creëren en interageren.

De oorsprong van Onchain Gaming op Starknet
In november 2021 lanceerde StarkWare iets nieuws genaamd Starknet Alpha. Voordat dit gebeurde, hadden ze al iets anders uitgebracht, genaamd Cairo. Ze probeerden twee dingen te combineren: een beveiligingssysteem dat net zo goed is als dat van Ethereum (ETH) en een nieuwe programmeertaal die anders is dan wat de meeste mensen gewend zijn. Dit was een moeilijke taak, maar het zorgde voor veel nieuwe mogelijkheden.
Toen Cairo werd geïntroduceerd, waren er enkele ontwikkelaars, zoals Perama en Guiltygyoza, die er dieper in doken. Ze maakten handleidingen en experimenteerden met nieuwe technologieën. Hun werk was echt vernieuwend.
Na een tijdje verscheen het eerste spel op Starknet. Iemand stelde voor om het oude spel “Drug Wars” opnieuw te maken. Ze kregen geld om dit te doen, en zo begon het ontwikkelingsproces van een nieuw soort spel.
Er waren teams, zoals Realms, Influence en Briq, die al vroeg spellen begonnen te maken op Starknet. Ze hadden eerder gewerkt met een andere technologie genaamd Solidity, waar het moeilijk was om complexe spellen te maken. Maar met Starknet werden de beperkingen die ze eerder hadden, opgeheven. Dankzij Cairo konden ze nu dingen bouwen die eerder niet mogelijk waren. Het gaf hen meer vrijheid en flexibiliteit in hun werk.
Dojo Gaming Engine
De Dojo Gaming Engine is een softwareframework voor Starknet-gamedevelopers. Dit is een speciaal soort software die helpt bij het maken van spellen die transparant, controleerbaar en schaalbaar zijn. Met andere woorden, het zorgt ervoor dat games eerlijk zijn, goed werken, en kunnen groeien zonder problemen.
Deze Dojo Gaming Engine is speciaal gemaakt voor game-ontwikkelaars die werken met Starknet, een technologieplatform voor games. Het geeft hen alle tools die ze nodig hebben om spellen te maken. Dit betekent dat ze hulpmiddelen krijgen voor dingen als beweging in het spel, hoe het eruit ziet en de regels van het spel.
Dojo is bedacht door twee teams, Cartridge en Realms. Ze werkten samen omdat ze nieuwe manieren wilden ontdekken om betere games te maken. Ze begonnen hiermee in 2021 en ontdekten veel handige technieken.
Binnen de Dojo Gaming Engine is er een systeem genaamd ECS. Dit helpt bij het maken van games die gemakkelijk kunnen veranderen en groeien. Er zijn ook drie speciale tools: Sozo, Torii en Katana.
- Sozo helpt bij het opzetten van grote game-werelden. Het maakt het ook mogelijk voor anderen om nieuwe dingen toe te voegen aan het spel, zoals nieuwe levels of personages.
- Katana is een tool die helpt bij het ontwikkelen van spellen. Het zorgt ervoor dat ontwikkelaars hun spellen gemakkelijk kunnen testen en verbeteren.
- Torii is een indexeringslaag die bovenop de Dojo-engine is gebouwd en die de onchain-infrastructuur verbindt met game-ontwikkelingsclients zoals Unity of Unreal Engine.
Madara Sequencer
Madara Sequencer is een tool die speciaal is ontworpen om games soepel te laten draaien. Het is gebouwd met behulp van een betrouwbare technologie, het Substrate framework, dat ook wordt gebruikt door het Polkadot-systeem.
Deze sequencer kan appchains maken. Dit zijn speciale netwerken binnen Starknet die ontwikkelaars volledige controle geven over hoe dingen werken, zoals de volgorde van gebeurtenissen, beschikbaarheid van gegevens en meer.
Waarom is dit handig? Stel je voor dat een spel snelheid belangrijk vindt. Ze kunnen dan kiezen voor een systeem waarbij de eerste die komt, het eerst wordt bediend. Maar als ze willen dat spelers meer betalen voor snellere acties, kunnen ze kiezen voor een ander systeem, het PGA-sequencing.
Met al deze keuzes kunnen game-ontwikkelaars spellen precies zo maken als ze willen.
Toekomstige functies: Spellen met offchain bewijzen
Niet alles wat een speler in een game doet, hoeft op het netwerk (onchain) te gebeuren. In sommige spellen wil je niet dat iedereen ziet wat een speler doet voordat het spel verandert. In zulke gevallen kan een bewijs van de actie buiten het netwerk worden gemaakt en alleen het bewijs wordt op het netwerk geplaatst. Dit kan ook handig zijn voor veilingen of stemsystemen.
Daarnaast kunnen spelers een combinatie proberen: bewijzen worden getoond, maar alleen als er iets belangrijks gebeurt in het spel.
Autonome Werelden in Actie – Shoshin
Grote gameprojecten maken van Starknet. Deze spellen kunnen veranderen en groeien door de beslissingen van de spelers, zelfs als de makers er niet meer bij betrokken zijn.
Een voorbeeld hiervan is Shoshin. Hier programmeert de speler zijn karakter en bepaalt wat het doet. Spelers kunnen dan tegen andere karakters vechten.
Alle acties in het spel gebeuren met behulp van de Cairo virtual machine. Er was zelfs een echt toernooi voor dit spel in Palo Alto. Als je het wilt proberen, ga dan naar shoshin.gg en laat zien wat je kunt door een onverslaanbaar karakter te programmeren!